torsdag 10 september 2009

imdb-projektet - introduktion



























På väg hem från jobbet denna grå septemberdag slog plötsligt idén ned som en blixt från klar himmel och träffade min högra hjärnhalva (hade den vänstra halvan haft mer att säga till om hade idiotin stoppats på en tidig nivå) med utropet: "Ja! Jag låter slumpen styra mitt filmtittande! Och rapporterar tillbaka mina upptäckter till omvärden via en filmblogg som ingen kommer att läsa! Brilliant!"

Som manisk filmkonsument sedan de tidiga tonåren har jag i dagsläget fallit in i ett invant mönster. Jag är som en klocka, det blir en film varje dag framåt kvällen såvida det inte händer nåt särskilt, och då nästan alltid nåt från mina favoritgenrer: skräck- och genrefilm (helst europeisk och gärna 60-70 tal), arthouse, eller "kvalitétsfilm" eller vad man nu vill kalla det samt film noir och klassisk Hollywood. Dagens mainstreamfilm har aldrig intresserat mig nämnvärt men visst slinker väl det ibland även ner nån klyschig collagekomedi eller nybuskis med Ben Stiller. Och en och annan skräll då och då mår man bara bra av - till exempel det underbara Harlequin-snyftdramat Dilwale Dulhania Le Jayenge (1995) med Bollywoods storcharmör Shahrukh Khan eller Tarsam Singhs otippat känsliga och engagerande Hollywood-megabuck-CGI-effektrunkfilm The Fall (2006). Men hur som helst: poängen är insikten att jag utmanar mina invanda filmprefenser allt för sällan och det är något jag haft på känn länge utan att orka ta tag i.

Film kan vara många saker. Det kan t.ex. vara en bitterljuv och unisont sönderhyllad barndomskildring av en fransk nya vågen-regissör. Eller en amerikansk exploitationfilm på temat könssjukdomar. Eller den senaste chicklit-filmatiseringen med nästa hoppfulla Sarah Jessica Parker-arvtagerska. Eller en TV-film om tonårscallgirls med en överårig Beverly Hills 90210-stjärna på glid. Eller en iransk film från shahen-tiden om den psykologiska bi-effekterna av att få sin ko stulen. Eller en torr brittisk dokumentärfilm om glassvampar i djuphaven. Eller en opportunistisk indonesisk lågbudgetkopia på Stallones Rambo med en loj semestrande engelsman med hockeyfrilla och utstående öron i huvudrollen. Eller en bortglömd stumfilmsfilmatisering av den muntra pojkbokshjälten The Lone Ranger. Eller en daterad kanadensisk anti-porrpropagandafilm av Naomi Kleins morsa som bara lyckas med att skuldbelägga sexarbetande kvinnor. Eller en arg konstfilm av en hålögd undergroundman som önskar "chocka hela jävla etablissemanget" med sin oönskade sanning. Eller en spansk romantisk musikal med lite Zorro-stuk som lyckades roa sin publik 1941 men idag samlar damm på ett filmarkiv... eller... in absurdum.

Alla filmer, bra som dåliga, höga som låga, gamla som nya, västerländska som österländska, är en spegelbild av oss människor och vår tid, våra drömmar, vår historia och våra hang-ups. Av den anledningen är alla filmer intressanta, åtminstone på ett teoretiskt plan. Det finns något att lära sig av, förbryllas av, tråkas av, chockeras av, provoceras av, förföras av eller beröras av i alla filmer - problemet är bara att få sig själv att tänka utanför den där beryktade lådan och sätta sig ner och verkligen kolla på den där förbannade spanska trettiotalsmusikalen! Vem vet, det kanske är kul liten film som tiden bara råkat springa förbi. Eller, troligtvis, så är det ren och skär dynga, enbart av intresse för filmhistoriker och självplågare. Du vet inte för än du sett den, och där har vi tjusningen- och fasan med detta idiotprojekt!

Men nu är det kanske är dags att komma till skott: med dagens fildelningsteknik är filmhistorien mer lättillgänglig än någonsin. Där man förut var tvungen att bo i en metropol, ha bonnröta, byta flimriga VHS-kopior eller åka långväga till olika filmretrospektiv eller cinemateketvisningar för att få se obskyr och alternativ film finns idag det mesta enkelt att tillgå på diverse hubbar och trackers på nätet - eller på DVD om man vill lyxa till det. Allt går såklart inte att hitta i ettor-och-nollor-form, men vet man vart man ska leta så vill jag nog påstå att en stor portion av vår filmhistoria bör gå att finna med lite ansträngning.


Som ni säkert vet är
Internet movie database världens största internetdatabas över vår filmhistoria. Uppgifterna är inte alltid 100% korrekta och då och då stöter man på filmer som saknas, men en mer omfattande databas lär du knappast hitta någon annan stans. Alla filmer i imdb:s har ett nummer på fem siffror (jag väljer att ignorera att imdb börjat lite smått med sexsiffriga filmnummer eftersom jag helt enkelt inte orkar lägga timmar på att ta reda på hur långt de har kommit). Summa sumaris: Genom att använda en slumpgenerator som ger nummer mellan 1-99999 och klistra in siffran efter webadressen www.imdb.com/title/tt00 kan jag låta fru Fortuna styra vilka filmer jag ska försöka leta upp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar