fredag 11 september 2009

imdb-projektet - regler

Jag har satt upp dessa regelliknande premisser för projektet:

I varje omgång slumpar fram tjugo olika filmer. Varför just tjugo kan man undra? Jo, det ger mig lite överblick och lite att bita i och av tjugo filmer tänker jag mig att jag med lite ansträngning borde kunna få tag i åtminstone en tredjedel - med så många filmer i bagaget riskerar jag aldrig att köra fast totalt och komma upp med nada.

Efter att de tjugo filmerna slumpats fram måste jag göra mitt yttersta för att försöka få tag i varenda en. Inte förrän alla möjligheter som står till mitt förfogande är noggrant uttömda får jag stryka av filmen från listan som "hopplös". Inte förrän än alla filmer jag hittat är sedda och recenserade och resterande filmer avfärdade som "hopplösa" får jag påbörja en ny runda.

Ursäkter som att filmen är på polska utan text eller håller urusel kvalitét eller är en S/M-sexfilm håller såklart inte. A-L-L-T som jag lyckas hitta måste självfallet ses.

Kortfilmer och dokumentärer är okej, men genererar slumpgeneratorn fram ett nummer som leder till en TV-serie så räknas dock inte det och ett nytt nummer får slumpas fram i dess ställe. Fusk kan tyckas, men tänk själv fasan över att slumpa fram en långkörare som Days of Our Lives (lär väl hinna ikapp när jag är i pensionsåldern) eller nån mental tortyr som jag precis lyckats förtränga, som t.ex. The Golden Girls eller Wings. Brrr... Dessutom: rörliga bilder i all ära, men detta ett filmprojekt och inte ett TV-projekt.

Husfrid. Jag kollar oftast på film ihop med flickvännen och jag kan ju knappast tvinga med henne på det här. Det här är mina dumheter. Alltså: när vi tittar på film ihop gäller den vanliga "vad känner du för att se på?"-demokratin, men när jag kollar på film själv är jag slav under slumpen.

Projektet pågår tills jag tröttnar eller tar paus.

Och därmed går vi över till slumpdragningen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar